Η ενδομητρίωση είναι ένα αρκετά συχνό γυναικολογικό πρόβλημα, το οποίο σχετίζεται άμεσα με την υπογονιμότητα.  Περίπου το 40% των γυναικών που έχουν διαγνωσθεί με ενδομητρίωση αντιμετωπίζουν πρόβλημα υπογονιμότητας. Ευτυχώς μετά τη θεραπεία το πρόβλημα αποκαθίσταται και οι γυναίκες είναι σε θέση να συλλάβουν με επιτυχία.

Τι ονομάζεται ενδομητρίωση

Ενδομητρίωση ονομάζεται η ανάπτυξη ενδομητρικού ιστού εκτός της ενδομητρικής κοιλότητας και της μήτρας. Το ενδομήτριο υπό κανονικές συνθήκες είναι ένα υλικό που καλύπτει εσωτερικά τη μήτρα. Σε κάθε περίοδο κάποια τμήματα του αποβάλλονται και αναδημιουργούνται με την έναρξη του νέου κύκλου. Όταν μια γυναίκα πάσχει από ενδομητρίωση, το ενδομήτριο εμφανίζεται υπό τη μορφή κύστεων στις ωοθήκες ή υπό τη μορφή εστιών επίπεδων ή ουλωδών στις σάλπιγγες ή ακόμα και στο έντερο.

Για ποιο λόγο συμβαίνει

Η ακριβής αιτία της ενδομητρίωσης δεν είναι ακόμη σαφής. Υπάρχουν όμως διάφορες θεωρίες. Οι επικρατέστερες από αυτές είναι πως η ενδομητρίωση είναι αποτέλεσμα της παλινδρόμησης του αίματος στις σάλπιγγες κατά την περίοδο είτε προκύπτει λόγω ανισορροπίας στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος είτε εξ αιτίας ορμονικών διαταραχών.

Με ποια συμπτώματα εκδηλώνεται

Κάποιες γυναίκες ενδέχεται να είναι τελείως ασυμπτωματικές ενώ κάποιες άλλες εμφανίζουν κάποια από τα παρακάτω συμπτώματα :

• υπερβολική αιμορραγία κατά την περίοδο
  • έντονο πόνο κατά τη διάρκεια της περιόδου
  • αιμορραγία εκτός περιόδου
  • πόνο κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής επαφής
  • πόνο κατά την ούρηση
  • υπογονιμότητα

Διάγνωση και θεραπεία

Η ενδομητρίωση είναι σχετικά εύκολο να διαγνωσθεί. Αρχικά ο γυναικολόγος μέσω της ψηλάφησης θα διαπιστώσει εάν υπάρχουν κύστεις  ή ουλώδεις περιοχές. Με τη βοήθεια του υπερηχογραφήματος θα εντοπίσει τα ακριβή σημεία και στη συνέχεια θα λάβει υλικό προκειμένου να σταλεί για βιοψία. Εάν τα αποτελέσματα της ιστολογικής έκθεσης είναι  θετικά θα συστήσει την κατάλληλη θεραπεία. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να αντιμετωπιστεί η πάθηση, το ποια θεραπεία θα ακολουθηθεί εξαρτάται από τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων , την ηλικία, τη διάρκεια της θεραπείας και το πόσο σύντομα επιθυμεί η ασθενής να μείνει έγκυος. Όσο πιο νωρίς διαγνωσθεί  η ενδομητρίωση τόσο καλύτερη πρόγνωση έχει.